Mozarts moll-juvel: å skrive kadens til klaverkonsert i c-moll

476px-Mozart_Portrait_18_Jh

Fra Mozart ankommer Wien i 1781 og til han dør ti år senere, opplever han sin høyde som utøver og komponist, og byens skiftende moter og merksnodige publikum bidrar til både stor suksess og dundrende nederlag.

Og når han vinteren 1786 begynner å arbeide på sin klaverkonsert i c-moll, KV 491, er det nettopp en avdabbende popularitet som råder. Tiden som vidunderbarn er for lengst forbi, hans virtuoseri og abonemmentskonserter med nyskrevne verk for klaver og orkester er ikke lenger like hipt. Dessuten er det en rådende oppfatning at musikken hans er krevende – for både utøver og lytter.

Continue reading

Warszawa and a lesson in string swing notation

Karol and Marcin from the Grand Slam Quartet playing great string swing in the street Krakowskie Przedmieśiu. In the background we see the great summer sky in Warszawa.

Karol and Marcin from the Grand Slam Quartet playing great string swing in the street Krakowskie Przedmieśiu. In the background we see the great summer sky in Warszawa. Photo: Grand Slam Quartet.

A traveling composer is a developing composer. Last week I was in Warszawa. A beautiful city full of energy and culture. Now, in the summertime this is very revealing. My mission there was to write my master thesis in Programming and Networks, and I managed to get a good amount of pages written during the day. The evenings were used to explore the city and to experience its rich diverse culture. And by the end of the week I started composing on a Gypsy Jazz / String Swing song.

Continue reading

To communicate with more than words

All the choirs from the Grieg International Choir Competition in Bergen 2016.

Recently the finale of the Grieg International Choir Festival was held in Grieghallen. Three parallel singing competitions filled three intense days with a broad range of repertoire, performance styles and hard, hard work by the attending singers and conductors.  Grieg International  Choir Competition, Nina [Grieg] Solo Competition  and Syng for Oss.

This broad range of repertoire, techniques and whole-pictured performances shown at such a high competent level impressed and inspired me.  Most importantly it challenged my view on creating music.

Continue reading

Listen to KSS singing “In the garden when Marie Kaltenborn was dead”

Trine Franksdatter is sharing with us a Choir piece written for KSS, Kvindelige Studenters Sangforening, Norway, for their 125th year anniversary. The text is from a poem written by Camilla Collett. (English title: In the garden when Marie Kaltenborn was dead)

You may reach KSS here:  https://www.facebook.com/kvindesang/?pnref=story

 

 

 

“We choose to go to the moon” – Hør Kennedyene synge

Dette stykket er fra min eksamenskonsert, og jeg vil gjerne dele det med dere også!

Fra eksamensprogrammet:

“We choose to go the moon”
Strykekvartett, Elektronikk, Video – Fremført av Rosellakvartetten.
John, Robert og Ted Kennedy synger sine taler på en bakgrunn av 60-talls Americana og nyhetsklipp. Deres svulmende retorikk ogstorslåtte fremtidsvisjoner spilles ut, sammen med en nåtidig kvartett, i et elektronisk lydlandskap.
Dagens kjølige, politiske retorikk spiller ikke med, men jeg håper den klinger stumt i bakgrunnen.

Rosella-from-rehersal

Rosella-kvartetten. Fra øving.

“We choose to go to the moon” is a piece for string quartet and electronics. This is a live recording from a performance at Østre in Bergen by the Rosella string quartet.  This piece was orginally written for quartet and 8 speaker surround, and a surround recording was made at the concert. This is a stereo rendering of that recording.

About the piece:
We live in a world where everything can be sampled and recycled, and instead of avoiding rhetorically heavy material, I wish to use it to try to present it again in a different context. I have chosen quotes that I feel are valuable, and that should be shared, viewed and reviewed – and I have tried to make music with them, to tell a story with the material.

Today’s politicians do not get to speak in this piece. In this piece I wish to resurrect long dead ideals, through the powerful rhetoric of men that are no longer here. But I hope the loud and angry voices of today can echo against this background.

Blås, stryk og spennende klangfarger

fire_trumpet_by_soulwraithphoto

… er tittelen på Sindre Bowitz Larsens andre masterkonsert. Han skriver selv om konserten:

“Ved min andre masterkonsert som student ved Griegakademiet inviterer vi til ærverdige Korskirken fredag kveld.

På konserten presenterer vi musikk som er spesielt relevant for mitt masterprosjekt; nemlig utforskning av trompetens klangfarger. Orkesteret gir oss muligheten til å gjøre musikken i sin originale besetning, men ikke minst, om man ser det i lys av prosjektet mitt, legger orkesteret opp til spennende muligheter for klangbehandling musikerne mellom.

Program:

Paul Hindemith – “Konsert for trompet, fagott og strykeorkester”

Aaron Copland – “Quiet City” for trompet, engelsk horn og strykeorkester

Antonio Vivaldi – “Konsert for to trompeter og strykere i C-dur”

Konserten er gratis og varer i omtrent 40 minutter. Vi håper så mange som mulig ønsker å ta turen. Velkommen!”

 

Relevans for komponister som er interessert i trompet: 100%

Kult om vi blir flere som går for å høre på! Konserten er i Korskirken på fredag kl 1930.

Les mer om konserten her: https://www.facebook.com/events/1680235612241877/

Velkommen til åpen Soundpainting workshop

Sound-Painting-1024x768

Kan du tenke deg å lære (mer) om tegnspråket Soundpainting, en eller flere dager med live-komponering eller bare se forestillingen med dansere, skuespillere, visuelle kunstnere og musikere?

Kom på åpen workshop i uke 21 på Høgskolen i Bergen, Kronstad!

Mandag starter vi med basistegn og oppfriskning av det grunnleggende. Vi jobber frem til en forestilling i Mimes Brønn på torsdag 26.mai kl 1900. Generalprøve på onsdag 25.mai samme sted kl. 16-20 og øvelser (16.00-20.00) 23.-24.mai.

Soundpainting-Bergen

Ta med instrument og gjerne en venn eller to innen dans, skuespill, visuell kunst eller musikk….

Påmelding: jst@hib.no

Soundpainting workshop

Les mer:
Soundpainting.com

Facebook group:
Soundpainting i Bergen

Videos:

http://www.soundpainting.com/media/

 

Frode møter Mozart: Foredrag om kadenskomponering

tmp_9752-13083220_10153989604061131_3391126786436716664_n1025793656

Idag er det et spennende foredrag om kadenskomponering og Mozart holdt av Frode Skag Storheim på rom 206,  Grieg Akademiet

 

Den 12. mai klokken 18 holder jeg et halvtimes foredrag på rom 206 på Griegakademiet om kadensen jeg har skrevet til Mozarts klaverkonsert i c-moll, KV 491.
I Mozarts manuskript finnes det bare en fermate som indikerer at “her skal det spilles en kadens,” og så er det opp til utøveren å ordne resten.

Under veiledning av Hans Knut Sveen og Torleif Torgersen har jeg denne vinteren skrevet en kadens til 1. sats av KV 491, og på foredraget vil jeg vise hvordan arbeidet har foregått, hvilke valg jeg har tatt, og ikke minst spille en rekke eksempler fra verket.

Vel møtt til en halvtime i Mozarts ånd

– Frode Skag Storheim

 

https://m.facebook.com/?_rdr#!/profile.php?id=1006229272758289