Bergen Assembly – innovative instruments

Concert tonight at 20:00 pm. 
Venue: Sentralbadet

Kari Telstad Sundet with Bergen Assembly is having a concert in Sentralbadet on music written for instruments not seen before.

The facebook event is stating:

For WITHIN II, musician, improviser and inventor of new instruments, Thierry Madiot, assembles musicians to offer a yet unheard experience. Composer and performer Alwynne Pritchard is challenged to work with a brand new set of instruments. Composer Kari Telstad Sundet has developed software and recorded sounds for a new instrument designed in collaboration with Tarek Atoui, textile company Kvadrat and BEK (Bergen Centre for Electronic Art).

For more information:

Bergen Assembly event

Utopia Diorama: Urpremiere av VR-film fredag 9. september kl 13

Utopia Cover

I år fyller Thomas Mores “Utopia”-roman 500 år. I den anledning har Margrethe Brekke (konsept), Hilde Annine Hasselberg (dramaturgi, skuespill, vokal) og Rebecka Sofia Ahvenniemi (musikk), sammen laget kunstfilmen “Utopia Diorama”.

Man tar på seg VR/Oculus-briller og går inn i en utopisk verden, der man får oppleve en gjentolkning av romanen. Man kan fritt snu blikket rundt i rommet. En kvinnelig prest leder gjesten (deg) gjennom en korridor…

Sted: Skogen utenfor Høyskolen i Bergen. Ved HiB finner man skilter videre.

Produsert av North Sea Production
Filmatisert i Hulen, Bergen

Utopia Diorama – mer informasjon

Mozarts moll-juvel: å skrive kadens til klaverkonsert i c-moll

476px-Mozart_Portrait_18_Jh

Fra Mozart ankommer Wien i 1781 og til han dør ti år senere, opplever han sin høyde som utøver og komponist, og byens skiftende moter og merksnodige publikum bidrar til både stor suksess og dundrende nederlag.

Og når han vinteren 1786 begynner å arbeide på sin klaverkonsert i c-moll, KV 491, er det nettopp en avdabbende popularitet som råder. Tiden som vidunderbarn er for lengst forbi, hans virtuoseri og abonemmentskonserter med nyskrevne verk for klaver og orkester er ikke lenger like hipt. Dessuten er det en rådende oppfatning at musikken hans er krevende – for både utøver og lytter.

Continue reading

Warszawa and a lesson in string swing notation

Karol and Marcin from the Grand Slam Quartet playing great string swing in the street Krakowskie Przedmieśiu. In the background we see the great summer sky in Warszawa.

Karol and Marcin from the Grand Slam Quartet playing great string swing in the street Krakowskie Przedmieśiu. In the background we see the great summer sky in Warszawa. Photo: Grand Slam Quartet.

A traveling composer is a developing composer. Last week I was in Warszawa. A beautiful city full of energy and culture. Now, in the summertime this is very revealing. My mission there was to write my master thesis in Programming and Networks, and I managed to get a good amount of pages written during the day. The evenings were used to explore the city and to experience its rich diverse culture. And by the end of the week I started composing on a Gypsy Jazz / String Swing song.

Continue reading

To communicate with more than words

All the choirs from the Grieg International Choir Competition in Bergen 2016.

Recently the finale of the Grieg International Choir Festival was held in Grieghallen. Three parallel singing competitions filled three intense days with a broad range of repertoire, performance styles and hard, hard work by the attending singers and conductors.  Grieg International  Choir Competition, Nina [Grieg] Solo Competition  and Syng for Oss.

This broad range of repertoire, techniques and whole-pictured performances shown at such a high competent level impressed and inspired me.  Most importantly it challenged my view on creating music.

Continue reading

Listen to KSS singing “In the garden when Marie Kaltenborn was dead”

Trine Franksdatter is sharing with us a Choir piece written for KSS, Kvindelige Studenters Sangforening, Norway, for their 125th year anniversary. The text is from a poem written by Camilla Collett. (English title: In the garden when Marie Kaltenborn was dead)

You may reach KSS here:  https://www.facebook.com/kvindesang/?pnref=story

 

 

 

“We choose to go to the moon” – Hør Kennedyene synge

Dette stykket er fra min eksamenskonsert, og jeg vil gjerne dele det med dere også!

Fra eksamensprogrammet:

“We choose to go the moon”
Strykekvartett, Elektronikk, Video – Fremført av Rosellakvartetten.
John, Robert og Ted Kennedy synger sine taler på en bakgrunn av 60-talls Americana og nyhetsklipp. Deres svulmende retorikk ogstorslåtte fremtidsvisjoner spilles ut, sammen med en nåtidig kvartett, i et elektronisk lydlandskap.
Dagens kjølige, politiske retorikk spiller ikke med, men jeg håper den klinger stumt i bakgrunnen.

Rosella-from-rehersal

Rosella-kvartetten. Fra øving.

“We choose to go to the moon” is a piece for string quartet and electronics. This is a live recording from a performance at Østre in Bergen by the Rosella string quartet.  This piece was orginally written for quartet and 8 speaker surround, and a surround recording was made at the concert. This is a stereo rendering of that recording.

About the piece:
We live in a world where everything can be sampled and recycled, and instead of avoiding rhetorically heavy material, I wish to use it to try to present it again in a different context. I have chosen quotes that I feel are valuable, and that should be shared, viewed and reviewed – and I have tried to make music with them, to tell a story with the material.

Today’s politicians do not get to speak in this piece. In this piece I wish to resurrect long dead ideals, through the powerful rhetoric of men that are no longer here. But I hope the loud and angry voices of today can echo against this background.

Blås, stryk og spennende klangfarger

fire_trumpet_by_soulwraithphoto

… er tittelen på Sindre Bowitz Larsens andre masterkonsert. Han skriver selv om konserten:

“Ved min andre masterkonsert som student ved Griegakademiet inviterer vi til ærverdige Korskirken fredag kveld.

På konserten presenterer vi musikk som er spesielt relevant for mitt masterprosjekt; nemlig utforskning av trompetens klangfarger. Orkesteret gir oss muligheten til å gjøre musikken i sin originale besetning, men ikke minst, om man ser det i lys av prosjektet mitt, legger orkesteret opp til spennende muligheter for klangbehandling musikerne mellom.

Program:

Paul Hindemith – “Konsert for trompet, fagott og strykeorkester”

Aaron Copland – “Quiet City” for trompet, engelsk horn og strykeorkester

Antonio Vivaldi – “Konsert for to trompeter og strykere i C-dur”

Konserten er gratis og varer i omtrent 40 minutter. Vi håper så mange som mulig ønsker å ta turen. Velkommen!”

 

Relevans for komponister som er interessert i trompet: 100%

Kult om vi blir flere som går for å høre på! Konserten er i Korskirken på fredag kl 1930.

Les mer om konserten her: https://www.facebook.com/events/1680235612241877/