Digitale hjelpemidler – NotePerformer

NotePerformerBoxTest01

Komposisjon og notering har som mye annet blitt en god del lettere med dagens dataprogrammer. Der de store komponistene satt flere timer lent over et stykke papir hvor de nøye førte inn hvert fortegn og notehode kan vi i dag gjøre samme arbeidet digitalt med noteringsprogrammer som Musescore, Sibelius, Finale osv. på en brøkdel av tiden det ville tatt for hånd. Det finnes argumenter for og i mot denne moderniseringen, men det jeg ønsker å ta tak i med denne artikkelen og som har betydd mye for meg er muligheten til å få ”sample” notene mine digitalt.

Når fortidens komponister komponerte satt de gjerne med pianoet og skrev solostykker, kvartetter og symfonier. Den samlede lyden av stykket sitt måtte de høre i hodet, hvor Beethoven kanskje er selve prakteksempelet som fortsatte å komponere selv etter han ble døv. For en simpel el-gitarist som meg selv, med musikalsk bakgrunn i hovedsak bestående av The Beatles, Øystein Sunde og Creedence Clearwater Revival blir slikt betraktelig verre. Jeg kan fortelle om det er en Telecaster eller Les Paul jeg hører på ei låt, men frem til for rundt et år siden var lyden i fiolin og bratsj ganske lik for meg. Selv komponerer jeg i Sibelius 8. Sibelius har en helt ok lydbank som gjør det mulig å spille av notene sine, enten en og en stemme eller hele partituret om gangen. Dette har vært en uvurderlig del av programmet for meg, og har spilt en rolle i å bevisstgjøre meg på de ulike klassiske instrumentene som finnes og hvordan de klinger.

 

NotePerformer av Wallander Instruments

For en måned siden starten jeg min prøvemåned på NotePerformer, en lydbank-addon for Sibelius som koster rundt en tusenlapp for full-versjonen. Jeg var blitt anbefalt det av en lærer for rundt et år siden, men hadde egentlig avskrevet det som ikke verdt det. Sjeldent har jeg tatt så feil. NotePerformer har åpnet en ny verden for meg når jeg skriver musikk. Med unntak av messingen som jeg synes mangler litt er lydene helt fantastisk, med alt fra styrkegrader til ulike teknikker programmet støtter. Ved å spille gjennom et par av mine eldre stykker med den nye lydbanken ble jeg bevisstgjort på i hvor stor grad jeg har skrevet musikk for Sibelius sine virtuelle instrumenter, ikke for virkelige musikere. Det er ei felle en kan gå i med NotePerformer også, men jeg har inntrykk av at den spiller av ting mer i likhet med hvordan en musiker ville gjort det.

 

En annen klar fordel med NotePerformer, og egentlig digitale noteringsprogrammer generelt, er muligheten til å sample og dermed konvertere et stykke til ei mp3 fil som kan spilles av for hvem som helst. Ei mp3 fil og en pdf av et stykke kan være til god hjelp dersom en ønsker tilbakemelding fra en medkomponist, men også som eksempel på hvilket lydideal en komponist har sett for seg til besetningen som eventuelt skal fremføre et stykke. Dette er en stor fordel i situasjoner hvor komponist ikke er tilstede for å instruere og innstudere stykket sitt med besetningen, noe som blir stadig vanligere med økt globalisering og digitalisering

 

I forrige uke kjøpte jeg fullversjonen av NotePerformer, og jeg føler meg trygg på at det var vel brukte penger. Dersom du komponerer i Sibelius vil jeg anbefale på det sterkeste å laste ned og prøve gratisversjonen av NotePerformer. Likevel, og det gjelder for alle noteringsprogrammer og lydbanker, så har jeg erfart at ingen lydbank eller sampler kan sammenlignes med å få innstudere med skikkelige musikere. Dersom en har muligheten er det alltid bedre å vise en stemme til en instrumentalist og få vedkommende til å spille igjennom den og evt. kommentere. Digitalt er praktisk og begynner å bli nesten skummelt realistisk, men det er ikke i stand til å gi oss som komponister de direkte og konstruktive tilbakemeldinger vi trenger for å utvikle oss.

Leave a Reply